Co když úřady prošvihnou lhůtu na vyřízení žádosti při zaměstnávání cizinců? Pošleme jim za vás tzv. urgent letter

Znáte to. Dychtivě čekáte jako při zkouškách na vysoké škole, jestli se objeví zelené políčko nebo ne… A ani poté, co už výsledky měly být ohlášené, stále nic nevíte. To se může stát i při zaměstnávání cizinců. Podali jste žádost o dlouhodobý pobyt, zaměstnaneckou kartu či její prodloužení a navzdory tomu, že už uplynula stavená zákonná lhůta na vyřízení žádosti, ministerstvo vnitra se vám stále neozvalo. Přitom váš budoucí kolega už má sbalené kufry a u vás na stole leží k podpisu připravená pracovní smlouva. Co teď?

žádost o urychlení řízení

I úřady a ministerstva se pilně snaží plnit termíny, žádosti vyřizovat včas a o výsledku neprodleně informovat. Nicméně ne vždycky se to podaří. Na straně klienta/vás coby HR manažera přichází nervozita a stres. Umíme pomoci.

Urgent/Speed-up letter

Jako součást naší služby imigrační konzultant zdarma po uplynutí lhůty na zpracování žádosti danému úřadu nebo ministerstvu pošle výzvu – žádost o urychlení řízení, kterou můžeme nazvat „urgentní dopis” (urgent letter nebo speed-up letter). V něm danou instituci (jednou jsme se chystali kontaktovat i ombudsmana!), v českém jazyce, upozorní na vypršený termín a laskavě zažádá o urychlené vyřízení záležitosti.

Konzultant ve Foreigners lhůtu na vyřízení žádosti hlídá a jestliže se jedná třeba o žádost o trvalý pobyt, kde by vyrozumění mělo přijít do 60 dnů, může už 61. den nebo pár dní poté dopis odesílat. Pokud máme od klienta plnou moc, psaní odbavíme jednoduše datovou schránkou.

Vyřízená žádost do několika dnů

Z praxe víme, že po odeslání tohoto dopisu je většina žádostí schválena hned do pár dnů, v ostatních případech přijdeme na to, kde je zádrhel. Pokud adresát nereaguje a nemáme jinou “páku”, lepíme známku na druhý urgent/speed-up letter. To se ovšem téměř nestává. České úřady měly pomalejší tempo při práci se žádostmi během covidové pandemie, od doby, co pominula, je situace výrazně lepší.

Urgent /speed-up letter využíváme především u prvožádostí, kdy firmy na byrokracii a schvalovací razítka spěchají, aby zaměstnanec z ciziny už mohl oficiálně nastoupit, ale obdobný postup lze aplikovat jak u nových žádostí na pobyty (dlouhodobý, trvalý), tak u prodloužení (zaměstnanecké karty).

Ještě s námi nespolupracujete a potřebovali byste poslat žádost o urychlení řízení? Dejte nám vědět.

Zdroj fotografie: Canva.com

Lucie Smith

Zdravím! Do komunity cizinců v Česku jsem pronikla nejprve jako lektorka češtiny, později jako markeťačka a nakonec jsem si vzala jednoho Američana. I proto vím, jak náročné může být papírování spojené se zahraničními zaměstnanci, a je mi ctí vám prostřednictvím blogu tento nelehký úkol zjednodušit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *