Odjíždí vás zahraniční zaměstnanec natrvalo z ČR? Tady je checklist nezbytností, co udělat

I když je Česká republika dlouhodobě na vrcholu žebříčku oblíbenosti pro spokojený život v zahraničí, přece jen změnu má čas od času rád každý z nás. A tak může takový expat zaměstnaný u nás přijmout atraktivní nabídku a nechat se vnitropodnikově přeložit do jiné země, anebo zvolí variantu nového zaměstnání, ať už zpátky ve své rodné vlasti, anebo se vrhne do dobrodružství v jiném, cizím státu. Na co by při opouštění České republiky, než naskočí na letadlo nebo do krabicemi naplněného auta, neměl zapomenout? Tady je seznam, který mu přijde vhod.

stěhování z ČR

Sbohem práci, sbohem bytu

Zahraniční zaměstnanec, který se chce odstěhovat z ČR, musí nejprve podat výpověď nebo mít v ruce dohodu se zaměstnavatelem, která dokládá, že se obě strany dohodly na ukončení pracovní smlouvy, případně na relokaci zaměstnance do pobočky společnosti v jiné zemi.

Při výpovědi nebo dohodě o ukončení pracovní smlouvy je pravidlem dvouměsíční výpovědní lhůta. Ujistěte se, že vás zaměstnanec ví, na jak dlouhé výpovědní lhůtě jste se dohodli, a kdy je tedy oprávněn vyjet nadobro za hranice.

Co se týče výpovědní lhůty z pronájmu bytu, standardem jsou opět dva až tři měsíce. Váš zaměstnanec by tak měl pronajímatele VČAS informovat o tom, že odstupuje od nájemní smlouvy nebo že smlouvu nebude prodlužovat. Vyhne se tak například zbytečnému placení nájmu o měsíc či dva navíc, když už v bytě nebude bydlet. A nezpůsobí pronajímateli nepříjemné překvapení 🙂

Samozřejmě, může se stát, že o byt budou mít hned zájem noví nájemci, pak se s pronajímatelem lze dohodnout na rychlejším odstěhování.

Jestliže má cizinec na sebe přepsané energie, je důležité se z jejich placení odhlásit.

Zrušit na sebe napsané smlouvy a poplatky

  • telefon a internet – je potřeba zavolat nebo jiným způsobem kontaktovat dodavatele internetu, mobilního operátora či společnost poskytující televizní služby a zrušit odběr
  • poplatky za psa, odpad nebo koncesionářské – odregistrovat se lze stejným způsobem, jako se k nim dotyčný přihlásil (na místním úřadě, online atp.)
  • pojištění – týká se jak zdravotního pojištění, tak pojištění bytu, domácnosti, anebo pojištění odpovědnosti zaměstnance
  • lékaři – zavolat nebo osobně navštívit praktického lékaře, zubaře, gynekologa aj. a odhlásit se z jejich registračního systému s tím, že je možné zažádat o záznam provedených lékařských vyšetření či zákroků

Imigrační záležitosti

Nesmíme opomenout byrokracii. Jak v případě občana Evropské unie, tak třetizemce, je nezbytné před odjezdem z ČR odevzdat na ministerstvu vnitra pobytovou kartičku/potvrzení o pobytu v ČR. S tímto dokumentem je zakázáno odcestovat, musí zůstat na území republiky s tím, že cizinec by jej měl přinést na oddělení azylové a imigrační politiky nejméně 3 dny před tím, než se vypraví ze země pryč.

Když se toto z jakéhokoli důvodu nezadaří, je možné kartičku odeslat poštou, a to co nejdříve.

Provádíte nábor cizinců? Přečtěte si 5 tipů na to, aby se ve vaší firmě cítili jako doma.

Lucie Smith

Zdravím! Do komunity cizinců v Česku jsem pronikla nejprve jako lektorka češtiny, později jako markeťačka a nakonec jsem si vzala jednoho Američana. I proto vím, jak náročné může být papírování spojené se zahraničními zaměstnanci, a je mi ctí vám prostřednictvím blogu tento nelehký úkol zjednodušit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *