Povinnosti hlášení životních změn: Co musí vaši zaměstnanci nahlásit českým úřadům?

V České republice je nezbytné, aby každý, kdo se přestěhuje, změní zaměstnání nebo prochází jinými významnými životními změnami, tyto změny hlásil příslušným úřadům. Tento proces se liší v závislosti na tom, zda je zaměstnanec občanem Evropské unie nebo cizincem z třetí země. 

Správné hlášení změn je klíčové nejen pro dodržení právních předpisů, ale také pro zajištění, že zaměstnanci budou mít své dokumenty aktuální a platné. Je proto dobré se čas od času svých zaměstnanců zeptat, zda se u nich něco nezměnilo. 

Pokud nebudou mít své doklady aktuální, mohou čelit právním následkům, včetně správního řízení a případné ztráty pobytového oprávnění.

Pokud se zaměstnanci nacházejí v některé z těchto situací, je důležité, aby věděli, jaké kroky podniknout a jaké povinnosti mají vůči Ministerstvu vnitra.

Změna adresy

Občané EU a jejich rodinní příslušníci musí nahlásit změnu adresy do 30 dnů. Poplatek za tuto změnu činí 200 Kč a platí se formou kolkových známek. Tato povinnost se vztahuje i na rodinné příslušníky občanů Spojeného království podle podmínek výstupové dohody.

Všichni občané třetích zemí žijící v České Republice musí nahlásit změnu adresy. Pokud má zaměstnanec dlouhodobé vízum nebo dlouhodobý pobyt a plánuje na nové adrese pobývat déle než 30 dnů, musí změnu adresy oznámit. Jestliže se jedná o dlouhodobé vízum za účelem sezónního zaměstnání, oznámení je nutné provést do 15 dnů. A Pokud má trvalý pobyt, oznámit změnu adresy je povinné pouze tehdy, pokud na nové adrese plánuje pobývat déle než 180 dnů. Je také důležité poznamenat, že při změně adresy u trvalého pobytu je nutné uhradit kolek ve výši 1.000 Kč, protože bude vydána nová pobytová karta, na které je nová adresa uvedena. Tato změna vyžaduje také návštěvu biometrii.

Změna jména

Zaměstnanec musí změnu jména nahlásit do 15 pracovních dnů, přičemž správní poplatek je 200 Kč, hrazený formou kolkových známek. Pozor, to platí pouze pro občany EU a jejich rodinné příslušníky. Občané třetích zemí s pobytem musí změnu jména hlásit do 3 pracovních dnů, přičemž správní poplatek je 1.000 Kč, protože bude vydána nová biometrická karta.

Změna rodinného stavu

Změny v rodinném stavu, jako je sňatek, rozvod nebo rozchod, je nutné nahlásit. Tyto změny mohou vyžadovat aktualizaci údajů v občanském průkazu a dalších dokumentech. Pokud cizinec s přechodným nebo dlouhodobým pobytem, který je sloučený na vztahu s partnerem (manželem či partnerkou), ukončí vztah nebo dojde k rozvodu, může to ohrozit jeho pobytové oprávnění v České republice. Tato změna by měla být nahlášena úřadům do 15 pracovních dnů u občanů EU, nebo do 3 pracovních dnů u třetizemců. Pokud cizinec nenahlásí ukončení vztahu, může dojít ke správnímu řízení, které může vést až ke zrušení pobytu.

Změna cestovního dokladu

V případě změny cestovního dokladu, například při jeho ztrátě nebo výměně, je možné tuto změnu nahlásit několika způsoby: osobně, elektronicky nebo poštou. Tímto způsobem můžete ušetřit čas a vyhnout se dlouhému čekání. Pro úplné dokončení procesu je však nezbytná osobní návštěva na příslušném pracovišti odboru azylové a migrační politiky kvůli ověření totožnosti.

U dlouhodobého víza za účelem sezónního zaměstnání je lhůta pro oznámení 15 pracovních dnů. V případě klasického dlouhodobého víza a u občanů třetích zemí je lhůta pro oznámení této změny 3 pracovní dny. Změny v cestovním dokladu, které souvisejí s dlouhodobým vízem, musí být rovněž oznámeny ve stejné lhůtě. Oznámení je bez správního poplatku, s výjimkou občanů EU s trvalým pobytem v České republice, kteří musí zaplatit správní poplatek 200 Kč formou kolkových známek.

Ostatní změny

Při změně zaměstnání je nutné oznámit tuto skutečnost, aby byly údaje o zaměstnanci aktualizovány. Občané EU s registrací nebo trvalým pobytem, jejich rodinní příslušníci, včetně občanů Velké Británie podle výstupové dohody, musí hlásit všechny změny údajů uvedených v jejich pobytovém oprávnění

        Modrá karta – změna zaměstnání

Pokud držitel modré karty mění zaměstnavatele nebo pracovní pozici, musí tuto změnu nahlásit Ministerstvu vnitra do 3 pracovních dnů od jejího vzniku, obvykle po nástupu do nového zaměstnání. Je důležité zdůraznit, že je rovněž povinností hlásit ukončení původního zaměstnání do 3 pracovních dnů ode dne jeho ukončení; na to se často zapomíná a pokud se to neudělá, může být platnost modré karty zrušena. Oznámení lze provést prostřednictvím speciálního formuláře nebo v písemné podobě, přičemž je třeba uvést informace o novém zaměstnavateli, pracovní smlouvu a číslo volného pracovního místa z centrální evidence, které poskytne zaměstnavatel.

        Zaměstnanecká karta – změna zaměstnání

Při změně zaměstnavatele nebo pracovní pozice u zaměstnanecké karty je nutné oznámit tuto změnu Ministerstvu vnitra. Postup závisí na typu zaměstnanecké karty.

POZOR: Od 1. července platí nové nařízení, které zajišťuje volný přístup na český trh práce pro občany vybraných států.

V případě duální zaměstnanecké karty musí být oznámení podáno na Odbor azylové a migrační politiky nejpozději 60. den od ukončení původního pracovního poměru.

Všechny změny u občanů třetích zemí, kromě změny adresy, musí být oznámeny do 3 pracovních dnů od jejich vzniku. Žádosti o změny lze podávat osobně, poštou, prostřednictvím datové schránky, emailem se zaručeným elektronickým podpisem nebo prostřednictvím zmocněného zástupce.

Upozorňujeme, že platba kolky bude možná pouze do konce roku 2024. O novém způsobu úhrady vás budeme včas informovat.

Dodržování povinností ohledně hlášení životních změn je zásadní pro správné vedení dokumentace a zajištění právní jistoty vašich zaměstnanců. Nezapomeňte, že včasné a správné nahlášení změn může předejít komplikacím a zajistit, že veškeré údaje budou aktuální.

Pokud si vaši zaměstnanci nejsou jistí, že zvládnou vyřídit všechny změny na úřadech sami, mohou využít naši službu asistence nebo konzultace s některým z našich odborníků na pobočkách. Rádi jim pomůžeme s celým procesem a zajistíme, aby jejich dokumenty byly aktuální a v souladu s platnými právními předpisy. 

 

 

Zdroj fotografie: Canva

Zdroj článku: gov.cz

 

Kristýna Stará

Ahoj! Jsem studentka posledního ročníku na VŠ Ambis v Brně, kde studuji marketingové komunikaci. Psaní a čtení jsou mou vášní a těším se, že mohu své dovednosti a kreativitu uplatnit v praxi. Ráda také sportuji a cestuji, což mi pomáhá udržovat čerstvou perspektivu. Je mi ctí přispět ke kvalitnímu obsahu a pomoci vám prostřednictvím blogu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *