Na webináři pro HR manažery jsme už podruhé probrali aktuální situaci na ambasádách a společně jsme se podívali na problémy, které trápí zaměstnavatele cizinců v ČR. V dnešním článku se dozvíte, jak fungují v rámci programů ekonomické migrace kvóty, jestli je možné cizince zaměstnávat na dálku a které doklady zahraničních zaměstnanců je třeba uchovávat v evidenci. Chybět nebude ani pozvánka na další termín webináře.
Oldřich Lang a Andrea Tkačuková během říjnového webináře.
Jak to aktuálně vypadá na ambasádách?
▶ Situace na ambasádách a konzulátech se mění prakticky každý den. Momentálně (29. října 2021) jsou všechny ambasády otevřené, ale některé fungují pouze částečně.
▶ Osoby plně očkované jednou z v ČR uznávaných vakcín, které zároveň byly touto vakcínou očkovány v jedné ze zemí, jejichž certifikáty o očkování ČR uznává, mohou nově žádat o téměř všechny typy víz a pobytových oprávnění – včetně zaměstnanecké karty, ICT karty a modré karty.
▶ Ačkoliv všechny naše ambasády a konzuláty v zahraničí spadají pod Českou republiku, co do vízových služeb fungují autonomně. Neexistuje tedy žádné hromadné pravidlo pro to, jak to na nich funguje. Ve většině případů je při podávání žádostí třeba ambasádu navštívit osobně. Existují však i výjimky (například v USA osobní podání není nutné).
▶ Je také třeba rozlišovat mezi úplnými a částečnými vízovými službami. Seznam zemí dle typu vízových služeb je k dispozici na stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR. Tento seznam je pravidelně aktualizován.
▶ Žádosti o zaměstnanecké karty, ICT karty a modré karty je v tuto chvíli možné podávat prakticky kdekoliv. Aktuální stav specifických ambasád si však vždy ověřujte online.
Jak fungují v rámci vládních programů ekonomické migrace kvóty?
▶ Z některých zemí (např. z Mongolska, Filipín, Srbska a Černá hory, Moldavska, Indie, Běloruska, nebo Kazachstánu) – přes vládní programy ekonomické migrace do ČR můžete relokovat pouze omezený počet zaměstnanců za rok.
▶ Aktuální počet volných míst je třeba pravidelně ověřovat na ambasádách, popřípadě na Ministerstvu práce a obchodu (MPO). Co se týče Programu kvalifikovaný zaměstnanec, migrační tým MPO přidává kapacity do systému pro přidělování jedinečných kódů každý měsíc (kolem 10. dne), a to na následující měsíc dopředu v jednoměsíční výši. O počtech pravidelně informuje na svém webu. Pro zajímavost – zatímco např. Filipíny mají letos v tomto programu roční kvótu 1 000 osob, v Kazachtánu už je to jen 500 osob za rok.
Je možné cizince zaměstnávat na dálku?
▶ Pokud v tomto případě “na dálku” znamená, že bude zaměstnanec žít ve své zemi (tedy ne v ČR), tak to přes klasickou pracovní smlouvu možné není. Cizinec musí relokovat do ČR, aby zde mohl svoji práci řádně vykonávat.
▶ Zaměstnat jej ale můžete externě, pokud cizinec ve své zemi podniká jako osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ).
▶ Pokud v tomto případě “na dálku” znamená na “home office”, určitě to možné je. Zrušili jste kvůli pandemii a lockdownu kanceláře a pracují vaši zaměstnanci z domova? Cizinci mezi ně mohou patřit – jen je třeba si ohlídat, aby se z ČR neodstěhovali do své země a stále tu měli platný pobyt.
Které doklady zahraničních zaměstnanců je třeba uchovávat v evidenci?
▶ Povinnost vedení evidence a uchovávání dokladů patří mezi základní povinnosti, které se v ČR se zaměstnáváním cizinců pojí. Jedná se zejména o kopie dokladů, které prokazují oprávněnost pobytu cizince na území ČR.
▶ Uchovávat musíte:
- identifikační údaje cizince
- adresu v zemi trvalého pobytu a doručovací adresu
- číslo cestovního dokladu a název orgánu, který jej vydal
- druh práce, místo výkonu práce a dobu, po kterou by mělo být zaměstnání vykonáváno
- pohlaví cizince
- zařazení zaměstnání podle oborové klasifikace ekonomických činností
- nejvyšší dosažené vzdělání cizince a vzdělání požadované pro výkon povolání
- dobu, na kterou cizinci bylo vydáno povolení k zaměstnání a na kterou mu byl povolen pobyt
- den nástupu a den skončení zaměstnání nebo vyslání zahraničním zaměstnavatelem
▶ Doklady je třeba uchovávat po 3 roky od ukončení spolupráce.
Kdy bude další termín webináře?
Příští termín webináře se bude konat 2. prosince 2021 v 10:00 hodin a těšit se na vás už tradičně bude náš celočeský tým v čele s imigračním specialistou z Brna Oldřichem Langem a CEO Andreou Tkačukovou.
Veškeré podrobnosti najdete v události na LinkedInu. Můžete se i rovnou zaregistrovat, a to ZDE.
Při registraci se nezapomeňte podělit o dotazy nebo konkrétní problémy, na které jste v rámci zaměstnávání cizinců narazili. Rádi se jim budeme na akci věnovat.
Zdroj foto: Judit Peter, pexels.com