Uvažujete o zaměstnání cizince, ale bojíte se přehnané byrokracie, která z toho pro vás vyplývá? Přinášíme základní přehled povinností takového zaměstnavatele.
Zaměstnanec pocházející z EU (včetně Slovenska), Evropského hospodářského prostoru nebo Švýcarska:
Od 1. května 2004 občané EU nepotřebují žádné vízum ani jiné povolení, pokud chtějí pracovat v České republice. Nutné je mít pouze platný pas nebo občanský průkaz. Jediná věc, kterou si musí takový zaměstnanec vyřídit, je upozornit na svou přítomnost cizineckou policii, a to do 30 dnů od svého příjezdu. Pokud hodlá občan EU setrvat na území České republiky po dobu delší než tři měsíce, má nárok (ne povinnost) zažádat si o potvrzení o přechodném pobytu (zahrnuto v našem imigračním balíčku).
Občané EU mají stejné právní postavení jako občané České republiky, zaměstnavatel je tak povinen pouze nahlásit zaměstnání cizince na místním pracovním úřadu.
Využijte potenciál zahraničních zájemců o práci!
Zaměstnanec pocházející ze zemí mimo EU, Evropský hospodářský prostor a Švýcarsko:
Občané ze států, které nejsou v EU, potřebují k práci v České republice následující povolení, možností je hned několik:
- Krátkodobé pracovní povolení do 90 dnů (3 měsíců)
- Vízum k pobytu nad 90 dnů
- Dlouhodobý pobyt
- Zaměstnanecká/modrá karta, jedná se o typ povolení pro cizince pobývající dlouhodobě (déle než tři měsíce) na území České republiky za účelem zaměstnání.
- Trvalý pobyt
- Sezónní zaměstnávání
- Karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance
- Karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance jiného členského státu Evropské unie
Tato povolení může zaměstnanci pomoci vyřídit zaměstnavatel, práci si však výrazně ulehčíte, když tyto úkoly přenecháte Foreigners, o potřebnou administrativu se rádi postaráme.